Popisy a legenda místností

Texty

Pro běžné texty používejte příkaz dtext. Výšku textu musíte zadávat několikrát větší podle měřítka, ve kterém se bude výkres tisknout (většinou 50x větší).

Abyste nemuseli počítat výšku textu, můžete použít některý z příkazů , kde číslo znamená velikost textu na vytištěném výkrese. Příkazy se chovají stejně jako příkaz dtext s tím rozdílem, že velikost textu je dosazena automaticky.

Texty zadávejte do příslušné hladiny. Obecně do hladiny TEXT (bílá - tenká čára) nebo hladiny TEXT1 (červená - tučná čára).

Oprava textu

Obyčejný text nejrychleji opravíte tak, že na něho poklikáte (to je funkční u nových verzí AutoCADu). Ve Skiju se stejná funkce nachází pod tlačítkem .

Obě možnosti vyvolají dialog, kde můžete text opravit.

Oprava hodnoty atributu

Některé texty jsou součástí bloku a jsou vloženy pomocí atributů (např. popis dveří).

Takové texty můžete opravit poklikáním - zobrazí se následující dialog, kde přepíšete požadovanou hodnotu:

 

Nebo využijete možností Skija a kliknete na - zobrazí se dialog, kde přepíšete hodnotu:

 

Popisy místností základní

Základní popisy místností (pouze číslo) provádíte pomocí funkce . Ve volbě "číslo" v příkazovém řádku nastavíte počáteční čislo, počet desetinných míst a přírůstek. Pak pouze vyklikáváte polohu textu a čísla se automaticky zvětšují o přírůstek.

Příkaz: OZNMST
Reset/Číslo/<Poloha textu>: č
Počet znaků za tečkou <0>: 2
Počáteční číslo <101>: 1.01
Přírůstek číslování <1.00>: 0.01
Reset/Číslo/<Poloha textu>:
Poloha textu:
Poloha textu:

 

Nezapomeňte, že oddělovačem desetinných míst v AutoCADu je tečka.

Popisy se umísťují do hladiny MISTNOSTI.

Popisy místností včetně výměry a dalších popisů

Rozšířenou možnost číslování místností nabízí funkce . Po jejím použití se zobrazí dialog. Počáteční čislo, počet desetinných míst a přírůstek jsou shodné s předešlým příkazem (pokud jste ho použili, Skijo pokračuje v číselné řadě). V sekci Předvolené parametry místností zapíšete "typické" popisy. Ty se budou zobrazovat implicitně při číslování místností.

Dole v dialogu nastavujete parametry legendy místností (v zásadě není nutné cokoli měnit).

Po nastavení parametrů zadáváte polohy popisu. Popis musí být uvnitř místnosti. I když se do místnosti nevejde (např. WC), zadáte ho tam a později ho přesunete na jiné místo. Jakmile kliknete do prostoru místnosti, všechny nepotřebné hladiny se vypnou a místnost je ohraničena zelenou čárkovanou křivkou. Místnost Skijo pozná podle čar v hladinách REZY, SUMA, OKNA a DVERE. Pokud například okno zakreslíte v hladině TEXT, Skijo nenajde obrys místnosti a nevypočítá její plochu. Pokud není např. obývací pokoj a kuchyň oddělena stěnou a chcete tyto místnosti popisovat zvlášť, oddělte je čarou například v hladině SUMA. Po označení místnosti ji vymažete.

Zobrazí se dialog, kde zadáte parametry místnosti. Některé typické parametry můžete zvolit z roletek napravo. Ostatní dopíšete nalevo.

 

Když máte všechny místnosti popsané, ukončete příkaz klávesou ENTER. Pokud příkaz přerušíte klávesou ESC, zůstanou vypnuté některé hladiny. Ty pak musíte zapnout ručně.

Popisy místností se vkládají jako bloky s atributy.

 

Popisy zobrazované v roletkách můžete upravit přes volbu Soubor / Konfig / Skijo / Knihovna místností ... Pomocí tlačítek Přidat nebo Odebrat upravujete nabídky v roletkách.

 

Legenda místností

Legendu všech místností zakreslených na výkrese generujte pomocí . Podle volby příkazovém řádku zadáte levý horní roh nebo dolní okraj legendy. Vygeneruje se legenda (viz. obrázek), kterou můžete upravit standardními editačními příkazy.

Zejména výšku textu měníte pomocí volby Reset.

Pokud budete chtít vypsat legendu pouze vybraných místností, klikněte na . Vyberete popisy místností a pokračujete v příkazu stejně jak je popsáno výše. Stejný efekt jako tento příkaz má volba Legenda v příkaze .